Α. Σύντομες πεζοπορικές διαδρομές

Επίσκεψη στο λόφο του Αγίου Μηνά
Επίσκεψη στην κοιλάδα του στρατοπέδου εκτοπισμού και στην Αγία Παρασκευή
Επίσκεψη στα ξωκκλήσια της Μικρής και Μεγάλης Παναγιάς

Αν ξεκινήσουμε από το λιμάνι και κινηθούμε παράλληλα προς το ποτάμι που διασχίζει τον οικισμό, στο τέλος του δρόμου θα δούμε στη δεξιά πλευρά ένα κίτρινο σιδερένιο γεφύρι. Αφού το διασχίσουμε αρχίζει ένας χωματόδρομος που οδηγεί στη βορειοανατολική πλευρά του νησιού. Μετά από 50 περίπου μέτρα (είναι στρωμένος με τσιμέντο) συναντά το λόφο του Αη Μηνά και για να τον παρακάμψει στρίβει προς τα δεξιά. Από αυτό το σημείο μπορούμε να ξεκινήσουμε την ανάβαση ή αν η κλίση μας φαίνεται μεγάλη μπορούμε να συνεχίσουμε από το χωματόδρομο και στην πρώτη διασταύρωση που θα συναντήσουμε προς τα αριστερά να στρίψουμε και να ακολουθήσουμε το μικρότερο χωματόδρομο. Από εδώ είναι εφικτή και η πρόσβαση με αυτοκίνητο.
Στο λόφο δεσπόζει, το πρόσφατα αναπαλαιωμένο, εξωκκλήσι του Αγίου Μηνά που είναι κτισμένο σε σημείο όπου προϋπήρχε αρχαίο κτίσμα. Σώζονται οι μαρμάρινες πλάκες μπροστά από την είσοδο στις οποίες είναι εμφανή τα σημάδια από τις υποδοχές στήριξης των θυρόφυλλων. Στο λόφο επίσης έχουν βρεθεί θραύσματα κιόνων και αγγείων, που υποδηλώνουν κατοίκηση της περιοχής από τα μυκηναϊκά χρόνια.
Αριστερά από το ναό υπάρχει ο τάφος των 36 εξόριστων που έχασαν τη ζωή τους κατά την περίοδο 1941-1942. Τρεις από αυτούς σκοτώθηκαν από φρουρούς, ενώ οι υπόλοιποι πέθαναν από ασιτία κλεισμένοι στο παλιό σχολείο, που τότε λειτουργούσε ως νοσοκομείο.
Λίγο πιο πέρα βρίσκεται ο τάφος ενός Γερμανού αξιωματικού, που έχασε τη ζωή του κατά το Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.

Επίσκεψη στην κοιλάδα του στρατοπέδου εκτοπισμού και στην Αγία Παρασκευή
Η επίσκεψη αυτή μπορεί να συνδυαστεί με την προηγούμενη. Ακολουθώντας τη διαδρομή που περιγράψαμε πριν, φτάνουμε στα ριζά του λόφου του Αη Μηνά. Εκεί, ενώ ο δρόμος στρίβει δεξιά, εμείς τον αφήνουμε και κινούμαστε αριστερά ακολουθώντας το μονοπάτι πάνω στο βράχο.
Στα αριστερά μας βλέπουμε μερικά από τα περιβόλια που καλλιεργούν οι κάτοικοι του νησιού. Μετά από 500 μέτρα το μονοπάτι ανηφορίζει λίγο περνώντας ανάμεσα από δύο βελανιδιές. Αμέσως μετά διακλαδίζεται προς τα αριστερά και κατηφορίζει. Θα το ακολουθήσουμε προς τα κάτω αριστερά και θα βρεθούμε στο χώρο του στρατοπέδου εκτοπισμού.
Οι εκτοπισμένοι διέμεναν σε αντίσκηνα, τα οποία για να τα προστατεύσουν από τις καιρικές συνθήκες προσπαθούσαν να τα καλύψουν πλευρικά φτιάχνοντας τοιχία με πέτρες, τοιχία τα οποία θα διακρίνετε αν παρατηρήσετε τριγύρω σας. Επίσης για να μαγειρεύουν είχαν σκαλίσει στο βράχο της νότιας πλευράς της κοιλάδας μαγειρικές εστίες.
Αν προχωρήσουμε προς το τέλος του στρατοπέδου θα διακρίνουμε στα δεξιά μας ανάμεσα στις βελανιδιές το λαξευμένο στο βράχο εξωκκλήσι της Αγίας Παρασκευής. Αξίζει να κάνουμε τον κόπο να ανηφορίσουμε μέχρι εκεί και να ξαποστάσουμε για λίγο πριν πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής.

Επίσκεψη στα ξωκκλήσια της Μικρής και Μεγάλης Παναγιάς
 Προς την ίδια κατεύθυνση μπορούμε να κάνουμε και μία διαδρομή λίγο μεγαλύτερης διάρκειας (2,5 χιλιομέτρα, περίπου μισή ώρα περπάτημα).
Ακολουθώντας το χωματόδρομο που παρακάμπτει το λόφο του Αη Μηνά θα συναντήσουμε διασταύρωση προς τα δεξιά με σήμανση προς Μ. Παναγιά. Πολύ κοντά θα δούμε στα δεξιά μας το πρόσφατα αναπαλαιωμένο ξωκκλήσι της Μικρής Παναγιάς. Αφού το επισκεφτούμε και ξεκουραστούμε κάτω από τον ίσκιο των βελανιδιών στο προαύλιο του θα συνεχίσουμε το χωματόδρομο και μετά από ένα περίπου χιλιόμετρο θα δούμε πάλι στα δεξιά μας το ξωκκλήσι της Μεγάλης Παναγιάς και τη μάντρα του Καπέλλα.